Wat zijn onze ambities? | |
1. Meedoen in de samenleving | |
Omschrijving | |
Zorg in de Noordoostpolder blijft beschikbaar, bereikbaar en betaalbaar. We sluiten aan op wat onze inwoners nodig hebben. Door te werken met ‘positieve gezondheid’ kijken we naar wat mensen kúnnen in plaats van naar hun beperkingen. We geven onze partners ruimte door te werken vanuit vertrouwen en zorg op maat. Ons doel is een samenleving waarin iedereen meedoet en zelfstandig is. Onze speerpunten zijn:
| |
Wat gaan we in 2023 hiervoor doen? | |
1.01 We geven uitvoering aan 'Krachtig Noordoostpolder' | |
De komende vier jaren voeren we het vastgestelde beleid ‘Krachtig Noordoostpolder 2.0’ en de onderliggende beleidsplannen uit. Dat doen we binnen de afspraken uit ‘Grip op het sociaal domein’. Uiteraard monitoren we de uitvoering en sturen we bij als dat nodig is. In 2023:
| |
Voortgang activiteit | Toelichting |
---|---|
Krachtig Noordoostpolder en de bijbehorende deelplannen is ons vigerend beleid in het sociaal domein. Vanuit deze kaders geven we uitvoering aan ons beleid en bedienen we onze inwoners. De afspraken vanuit "Grip op het sociaal domein" hebben hieraan bijgedragen. Het project Grip op het sociaal domein is afgerond per 1 januari 2024. Maatregelen die doorlopen vanuit dit project zijn overgedragen naar de 'lijn'.
| |
1.02 We faciliteren de beschikbaarheid van een breed zorgaanbod zo dichtbij of thuis mogelijk | |
Een breed zorgaanbod blijft beschikbaar met een volledig poliklinisch aanbod in Emmeloord. Innovatieve zorg past bij het nieuwe gezondheidscentrum ‘Het Vlie’ en biedt aantrekkelijke werkgelegenheid in de Noordoostpolder. We zien ruimte voor anderhalvelijnszorg en voor vernieuwende ziekenhuisverplaatste zorg, zodat de zorg dichtbij of liefst zelfs thuis geleverd kan worden. Wij blijven in gesprek met zorgverzekeraars en zorgkantoren over deze ontwikkeling. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
De ontwikkeling van het gezondheidscentrum "Het Vlie" is vertraagd. Uw raad is hierover geïnformeerd via memo 'Ontwikkelingen Gezondheidscentrum Het Vlie' d.d. 30 november 2023. | |
1.03 We voeren eventuele regelingen ter compensatie van koopkrachtverlies en energiearmoede uit | |
Ondanks grote onzekerheid houden we rekening met de uitvoering van aanvullende regelingen, als compensatie van koopkrachtverlies en energiearmoede, voor financieel kwetsbare inwoners. Uitgangspunt is dat we dit uitvoeren binnen de door het Rijk af te geven richtlijnen en dat daar financiële compensatie vanuit het Rijk tegenover staat. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
In 2023 is de energietoeslag van € 800 uitgekeerd aan die inwoners die ook het jaar daarvoor de toeslag hebben ontvangen. Vanaf 1 januari 2024 kunnen inwoners die de energietoeslag niet hebben ontvangen en die daar mogelijk wel recht op hebben deze aanvragen. | |
1.04 We implementeren de decentralisatie Beschermd Wonen | |
De decentralisatie Beschermd Wonen is uitgesteld naar 1-1-2024. In samenwerking met de regiogemeenten wordt verder gewerkt aan het gezamenlijk vormgeven van het toekomstig zorglandschap. In 2023 richten we de lokale uitvoeringsorganisatie in, zodat deze aansluit op de regionale afspraken. Daarnaast maken we in regionaal verband afspraken over de financiering van gezamenlijke voorzieningen en de kosten van individuele trajecten. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
De decentralisatie Beschermd Wonen is opnieuw uitgesteld naar 1 januari 2025. Dit proces heeft enige vertraging opgelopen en het is onduidelijk of de nieuwe streefdatum kan worden gehaald. Er wordt blijvend samengewerkt aan het gezamenlijk vormgeven van het toekomstig zorglandschap in de regiogemeenten. De ontwikkeling om de lokale uitvoeringsorganisatie in te richten sluit aan op de regionale afspraken. Er zijn in regionaal verband afspraken gemaakt over de financiering van gezamenlijke voorzieningen en de kosten van individuele trajecten. | |
1.05 We implementeren veranderingen op het gebied van jeugdhulp met verblijf | |
In december 2021 hebben de gemeenteraden in de regio Flevoland de nieuwe regiovisie vastgesteld waarbij het uitgangspunt is dat jeugdigen thuishoren op te groeien. Alle ondersteuning en ingezette jeugdhulp is gericht op 0-uithuisplaatsingen. Pas als het thuis echt niet meer kan, dan wordt een vervangende gezinssituatie of verblijf gezocht. Zo dichtbij mogelijk, maar in ieder geval in de vertrouwde omgeving – in of nabij de eigen gemeente – voor een zo kort mogelijke periode. Met ingang van 1 januari 2023 moeten er nieuwe contracten worden afgesloten met de aanbieders jeugdhulp met verblijf. Er wordt ingezet op een overbruggingsperiode voor een jaar waarbij we overgaan naar een andere wijze van bekostiging en toeleiding. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
In 2023 is jeugdhulp met verblijf middels een overbruggingsovereenkomst geboden. En is er gewerkt aan een nieuwe aanbesteding, alleen heeft deze aanbesteding helaas niet geleid tot een nieuwe overeenkomst per 1 januari 2024. | |
1.06 We ontwikkelen ons als Kansrijke Start gemeente | |
Met de betrokken partners in het sociaal domein en de verloskundigen, geven we invulling aan het programma Kansrijke Start. En werken we samen verder aan de ontwikkeling ervan. In 2023 werken we het plan voor de invoering uit, delen we de uitkomsten hiervan en geven we er uitvoering aan. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Samen met betrokken partners zijn wij gestart met de invulling van het programma Kansrijke start, het project: Nu Niet Zwanger. We inventariseerden de mogelijkheden voor de start van Nu Niet Zwanger. In 2024 werken we verder aan de implementatie van het project. | |
1.07 We vergroten de bekendheid van onze inkomensregelingen onder inwoners | |
We vergroten de bekendheid van onze lokale minimavoorzieningen door actieve communicatie. Hierbij is er nadrukkelijk aandacht voor de mogelijkheden binnen de geldende voorwaarden. De communicatie is daarbij extra gericht op de inkomensgroep die nog geen gebruik maken van de inkomensregelingen. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
In 2023 is er veel aandacht geweest voor het vergroten van het bereik van de minimaregelingen. De jeugdburgemeester heeft de Meedoenregeling als project verkozen, waarvoor een speciale flyer is gemaakt gericht op kinderen. Deze flyer is in vier talen verschenen. De informatie over de Meedoenregeling is ook in andere talen op onze website geplaatst. Er is regelmatig gepubliceerd over regelingen op de gemeentepagina en op de social media. We zijn in contact met het primair onderwijs om de krachten te bundelen. In het promoten van de minimaregelingen bij gezinnen met kinderen die in armoede leven zodat de kinderen gelijke kansen krijgen. Daarnaast wordt De Voorzieningenwijzer en de onlinetool 'datgeldtvoormij' nog actiever gepromoot. De communicatie over minimavoorzieningen is een blijvend punt van aandacht en wordt in 2024 doorgezet. | |
1.08 We stellen een noodfonds kostenontwikkeling en energie in | |
Momenteel zijn er veel signalen over de gevolgen van de torenhoge inflatie en daar onderliggende stijgende energielasten. Dit leidt nu al tot schrijnende situaties. Het Rijk is momenteel bezig diverse regelingen op het gebied van energielasten en koopkrachtherstel vorm te geven. Op deze manier worden inwoners en ondernemers (gedeeltelijk) gecompenseerd. Alleen ondanks dat, is het reëel dat er specifieke situaties zijn, waardoor groepen inwoners en/of organisaties in de problemen komen. Om hierop te anticiperen richten we voor 2023 een lokaal noodfonds van € 500.000 in. Dit fonds heeft als doel in die situaties ondersteuning te bieden. Omdat er, op moment van schrijven, nog veel onduidelijk is over de regelingen vanuit het Rijk. Is het nog niet mogelijk een concreet beeld te geven, waar de problemen zich voordoen, voor blijven doen, voor gaan doen. Nadere lokale invulling en uitvoering volgen, waarbij uitvoerbaarheid een belangrijk aandachtspunt is. Om snel in te spelen en zo geen tijd te verliezen, wanneer het beeld verscherpt, vereisen flexibiliteit en snelheid van de organisatie. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
In 2023 hebben wij maatschappelijke organisaties financieel geholpen met een bijdrage aan hun energiekosten. Bijna 40 organisaties ontvingen een bijdrage uit deze regeling. Daarmee is circa € 200.000 besteed. | |
1.09 We geven uitvoering aan het lokaal preventieakkoord | |
Gezonde inwoners en een gezonde jeugd, is belangrijk voor ons. Sport en bewegen hoort daarbij. Via het lokaal preventieakkoord geven we extra aandacht aan het verminderen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Er is vanuit het Lokaal Preventieakkoord onder andere een beweegkaart voor 0-4 jarigen ontwikkeld waarin het overzicht van sport- en speelplekken in Noordoostpolder is weergegeven. Dit overzicht is verspreid in buurten en wijken. Daarnaast is het busstation in Emmeloord rookvrij gemaakt. Ook is er op meer scholen in de Noordoostpolder aandacht voor een gezonde leefstijl. Dit is in samenwerking met de JOGG-aanpak (Gezonde jeugd, Gezonde Toekomst) en de Gezonde School-aanpak. Bij de keuze voor een dorp of wijk is zo ver mogelijk rekening gehouden met sociaaleconomische gezondheidsverschillen, maar er is vooral ingezet op wijken en dorpen waar energie zat om aan de slag te gaan met gezondheidsbevordering. | |
1.10 We versterken de ondersteuningsketen | |
Opgroeien en samenleven gaat niet altijd zonder problemen. Meestal kunnen onze inwoners hun problemen oplossen vanuit eigen kracht en hun netwerk. Als een inwoner ondersteuning nodig heeft, moet dat zo snel mogelijk gesignaleerd worden. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Werken aan een goede samenwerking is een continu proces. Door in gesprek te blijven met de huisartsen en het onderwijs verbeteren we de samenwerking. Er zijn onder andere vaste aanspreekpunten (klantmanagers) voor het onderwijs wanneer er signalen gedeeld moeten worden. De huisartsen kunnen terecht bij de POH jGGZ, waarvan we samen met de zorgverzekeraar, de inzet richting de toekomst hebben bestendigd. Ook de rol van de jeugdgezondheidszorg is hierin belangrijk en deelt mee in deze samenwerking. | |
1.11 We geven inzicht in en informeren over onze wachtlijsten | |
Een overzichtelijk zorglandschap zorgt ervoor dat onze inwoners weten waar ze laagdrempelig en snel terecht kunnen met hun vragen en dat ze snel geholpen worden. We verwachten van onze zorgaanbieders dat ze actief samenwerken om wachtlijsten te voorkomen. Dit stimuleren wij door periodiek thematisch zorgoverleg te organiseren waar ook eventuele wachtlijstproblematiek en mogelijke oplossingen worden besproken. Daarnaast informeren we verwijzers en inwoners actief over de wachttijden en wachtlijsten en laten zien welke alternatieven er zijn. Dit doen wij op basis van informatie van onze gecontracteerde partners. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Zorgaanbieders worden actief bevraagt op de actuele wachttijd en waar mogelijk wordt ook het aantal wachtenden uitgevraagd. De wachttijd is ook vast onderwerp van gesprek tijdens de contractmanagementgesprekken. Dat betekent niet dat eventuele wachttijden daarmee oplossen. De wachttijden van onze Jeugd GGZ aanbieders worden daarnaast gepubliceerd in de tool "Steunwijzer", onze sociale kaart, zodat deze informatie toegankelijk is voor zowel inwoners als verwijzers. | |
1.12 We monitoren de resultaten en ontwikkelingen van het taalplan | |
We vinden het belangrijk dat kinderen en volwassenen goed de Nederlandse taal beheersen. Want dat geeft hun gelijke kansen op de arbeidsmarkt en in de samenleving. Daarom voeren we ons taalplan actief uit in combinatie met de ‘Gelijke Kansen Alliantie’. Taalstages zijn een goed middel om de taal te leren en tegelijk de arbeidsmarkt te betreden. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Het afgelopen jaar is in plaats van de monitoring ingezet op het mogelijk maken van taalstages. In 2023 is de bevestiging binnen gekomen om hier binnen een project verder vorm aan te geven. Firda en de WerkCorporatie geven hier uitvoering aan. Zo zoekt de WerkCorporatie actief naar stages voor MBO-studenten. Er vindt een monitoring plaats van het aantal bemiddelingen. | |
1.13 We onderzoeken oplossingen die de armoedeval binnen gemeentelijke regelingen verkleinen | |
Gezond leven is ook leven zonder financiële zorgen. Ook daar zetten we ons voor in. Werk is de motor naar zelfstandigheid. Het zorgt voor binding met de samenleving en voor inkomen. Daarom stimuleren wij inwoners om te gaan werken. In 2023 onderzoeken we mogelijkheden om het 'armoedevaleffect' van onze eigen gemeentelijke regelingen te verkleinen. Want werk moet lonen. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Het onderzoek naar armoedeval is afgerond en door ons vastgesteld. De resultaten worden gelijktijdig met de uitkomsten van het Rekenkameronderzoek naar het armoedebeleid gepresenteerd aan uw raad. | |
1.14 We evalueren de werking van vroeg signalering | |
We proberen schulden te voorkomen door vroegsignalering. Daarom evalueren we de eerste resultaten van dit proces en sturen we waar nodig bij en/of optimaliseren we het proces. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
De eerste resultaten van vroegsignalering zijn in juni 2023 geëvalueerd. Uit de evaluatie bleek dat het aantal meldingen licht was toegenomen. Het aantal bereikte huishoudens is in lijn met het landelijke beeld, evenals het aantal huishoudens dat ingaat op de geboden hulp. We blijven een vinger aan de pols houden voor wat betreft aantallen en resultaten. | |
1.15 We reserveren middelen voor het jeugdeducatiefonds | |
Door samenwerking met het Jeugdeducatiefonds willen we via scholen kinderen bereiken die in armoede verkeren. Daarom reserveren we € 20.000 per jaar voor cofinanciering. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Vier scholen maakten gebruik van de ondersteuning van het Jeugdeducatiefonds. Er werden veel groepsgewijze activiteiten ingezet, zoals culturele uitjes. | |
1.16 We stimuleren de mogelijkheden om de komst van huisartsen te realiseren | |
Er ligt een opgave om meer huisartsen naar de Noordoostpolder te halen. We stimuleren de mogelijkheden om de komst van huisartsen te realiseren. Daarvoor faciliteren we het proces van vestigen van een huisarts op het gebied van wonen, werken en gezin. Ook gaan we bestuurlijk het gesprek aan gaan over het effect van het huisartsentekort op de samenleving, mede in relatie tot de woningbouwambities die er zijn binnen Noordoostpolder. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Wat betreft het huisartsentekort zetten we in op een drietal lijnen: communiceren, opleiden en huisvesten. Op al deze lijnen is in 2023 inzet geweest en zetten we deze activiteiten door in 2024. We zijn een samenwerking aangegaan met het UMCG voor het regionaal opleiden van huisartsen in de polder. Daarvoor hebben we een wervingscampagne opgezet, zie www.polderdokter.nl. Twee keer per jaar kunnen er nieuwe huisartsen in opleiding instromen bij het regionaal opleiden. Dat betekent dat de wervingscampagne een doorlopend proces is wat aandacht behoeft. Wat betreft huisvesting is er een enquête uitgevoerd om onderzoek te doen naar knelpunten bij de huisvesting van onze huisartsen. | |