Programma 1 Fysieke Leefomgeving
Fysieke Leefomgeving | bedragen x € 1.000 | |||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Realisatie | ||
Taakveld | 2023 | 2023 | 2023 | |
Lasten | ||||
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 3.327 | 3.673 | 2.555 |
8.1 | Ruimtelijke Ordening | 1.739 | 2.068 | 1.502 |
8.2 | Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 5.529 | 10.182 | 16.800 |
8.3 | Wonen en bouwen | 3.342 | 5.104 | 3.649 |
Ontwikkelen in de leefomgeving | 13.937 | 21.027 | 24.506 | |
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | 3.537 | 3.594 | 3.738 |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 1.552 | 1.742 | 1.672 |
2.1 | Verkeer en vervoer | 8.607 | 12.163 | 11.001 |
2.2 | Parkeren | 52 | 52 | 29 |
Een veilige en bereikbare leefomgeving | 13.747 | 17.550 | 16.441 | |
2.4 | Economische havens en waterwegen | 336 | 384 | 482 |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 4.585 | 5.085 | 4.857 |
7.2 | Riolering | 2.246 | 2.654 | 2.292 |
7.3 | Afval | 5.750 | 5.784 | 6.024 |
7.4 | Milieubeheer | 2.054 | 3.166 | 2.385 |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | 526 | 557 | 559 |
Een groene en schone leefomgeving | 15.497 | 17.630 | 16.599 | |
Totale lasten | 43.181 | 56.206 | 57.546 | |
Baten | ||||
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 3.326 | 3.562 | 3.595 |
8.1 | Ruimtelijke Ordening | 186 | 219 | 240 |
8.2 | Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 5.529 | 9.486 | 16.453 |
8.3 | Wonen en bouwen | 983 | 3.357 | 1.959 |
Ontwikkelen in de leefomgeving | 10.023 | 16.624 | 22.248 | |
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | - | - | - |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 24 | 24 | 33 |
2.1 | Verkeer en vervoer | 305 | 1.498 | 1.326 |
2.2 | Parkeren | - | - | - |
Een veilige en bereikbare leefomgeving | 329 | 1.522 | 1.359 | |
2.4 | Economische havens en waterwegen | - | 8 | 8 |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 12 | 81 | 155 |
7.2 | Riolering | 3.366 | 3.932 | 3.342 |
7.3 | Afval | 7.430 | 7.430 | 7.420 |
7.4 | Milieubeheer | 60 | 944 | 520 |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | 536 | 536 | 564 |
Een groene en schone leefomgeving | 11.404 | 12.932 | 12.009 | |
Totale Baten | 21.756 | 31.079 | 35.616 | |
Saldo (baten - lasten) | -21.425 | -25.128 | -21.930 | |
Resultaat vóór bestemming | -21.425 | -25.128 | -21.930 | |
Reserves | ||||
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | - | - | - |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | - | - | - |
2.1 | Verkeer en vervoer | 605 | 1.035 | 910 |
2.4 | Economische havens en waterwegen | - | 35 | 35 |
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | - | - | 1.177 |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | - | 90 | 90 |
7.2 | Riolering | - | - | 17 |
7.3 | Afval | - | - | - |
7.4 | Milieubeheer | 10 | 146 | 146 |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | - | - | 21 |
8.1 | Ruimtelijke Ordening | - | 60 | 60 |
8.2 | Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | - | - | 1.229 |
8.3 | Wonen en bouwen | - | 26 | 26 |
Totale toevoegingen | 615 | 1.392 | 3.711 | |
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | - | - | - |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | -75 | -30 | -15 |
2.1 | Verkeer en vervoer | -1.000 | -2.127 | -1.434 |
2.4 | Economische havens en waterwegen | - | - | - |
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | - | -108 | -101 |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -104 | -375 | -240 |
7.2 | Riolering | - | -42 | - |
7.3 | Afval | -412 | -435 | -451 |
7.4 | Milieubeheer | -70 | - | - |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | - | - | - |
8.1 | Ruimtelijke Ordening | -80 | -216 | -179 |
8.2 | Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | - | -524 | -1.565 |
8.3 | Wonen en bouwen | -515 | -365 | -257 |
Totale onttrekkingen | -2.256 | -4.222 | -4.243 | |
Saldo (baten - lasten reserves) | 1.641 | 2.830 | 532 |
Resultaat na bestemming | -19.784 | -22.298 | -21.398 |
Op programma 1 is een voordeel behaald van € 3.198.000 ten opzichte van de gewijzigde begroting vóór mutaties in de reserves. Belangrijkste verschillen tussen begroting ná wijziging en realisatie begrotingsjaar 2023 vóór bestemming:
Taakveld 1.1 Crisisbeheersing € 144.000 nadeel
In verband met de overheveling van brandveiligheidstaken naar de veiligheidsregio, is de interne doorberekening van de VTH komen te vervallen.
Taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid € 78.000 voordeel
Enkele kleine afwijkingen geven het voordeel. Voorbeeld is de opbrengsten van verhuur bij festiviteiten.
Taakveld 2.1 Verkeer en Vervoer € 990.000 voordeel
Het voordelig saldo op het taakveld heeft vooral te maken met de incidentele projecten. Een aantal projecten inzake weg- en verkeersprojecten zoals de verkeersveiligheidsmaatregelen en stimulering verkeersmaatregelen zijn vanwege zowel interne als externe capaciteit doorgeschoven naar 2024 en verder. Dit geeft de verklaring van € 876.000. Kleine nadeel wordt veroorzaakt door meer kosten van uren inzet voor de lobby Lelylijn. Daarnaast zijn de inkomsten hoger door de degeneratievergoeding en leges in relatie met glasvezel en wegopbrekingen. Veel uitgaven hebben ook effect op de onttrekking uit de reserve. De extra degeneratievergoeding wordt als een resultaatbestemming voorgesteld.
Taakveld 2.2 Parkeren € 22.000 voordeel
Het resultaat op het taakveld is in lijn met de gewijzigde begroting
Taakveld 2.4 Economische haven en waterwegen € 98.000 nadeel
Het resultaat op het taakveld is in lijn met de gewijzigde begroting. De afwijking wordt vooral door het intern doorberekenen van de uren veroorzaakt. Er is meer inzet op dit taakveld geweest dan vooraf werd verwacht.
Taakveld 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur € 1.151.000 voordeel
De bouwgrondexploitatie bedrijventerreinen laat per saldo een voordeel zien van € 1,2 miljoen ten opzichte van de gewijzigde begroting. Hier staat vervolgens een storting in de reserve grondexploitatie tegenover. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de toelichting op de balans en de paragraaf grondbeleid.
Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie € 301.000 voordeel
Er zijn minder subsidies verstrekt voor de leefbaarheid van de wijken en dorpen. Dit geeft een voordeel van € 71.000. Binnen de recreatieve routeontwikkeling is een voordeel van € 170.000. Enerzijds door een ontvangen bijdrage voor de cofinanciering van de recreatie route ontwikkeling (€ 87.000) en anderzijds doordat de totale kosten van het project lager zijn uitgevallen dan vooraf was begroot (€ 83.000). Hier staat voor (€ 112.000) een onttrekking uit de reserve tegenover. Het onderzoek naar het bomen-DNA is in 2023 nog niet uitgevoerd dit geeft een voordeel van € 36.000.
Taakveld 7.2 Riolering € 228.000 nadeel
De storting naar de voorziening riolering is aangepast op basis van het geactualiseerde beheerplan riolering 2024-2028 en een bedrag is ingezet voor de herinrichting van de Noordzijde - Sportlaan.
Taakveld 7.3 Afval € 250.000 nadeel
Een hogere opbrengst uit de afvalstromen en een lagere opbrengst uit het recycletarief resulteren in een lager resultaat op afval ten opzichte van de begroting.
Taakveld 7.4 Milieubeheer € 357.000 voordeel
Voor het project Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid hebben we de capaciteit van het personeel nog niet volledig in kunnen zetten omdat o.a. vacatures nog niet ingevuld zijn. Dit geldt ook voor de andere werkzaamheden waardoor binnen dit taakveld het voordeel voor
€ 309.000 veroorzaakt wordt door minder intern doorberekenen van uren.
Taakveld 7.5 Begraafplaatsen en crematoria € 25.000 voordeel
Het resultaat op het taakveld is in lijn met de gewijzigde begroting
Na toerekening van de overhead is het voordeel resultaat op het taakveld 7.5 van € 21.000 ten gunste van de bestemmingsreserve Begraven gebracht.
Taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening € 587.000 voordeel
Er is minder extern advies nodig geweest (voordeel € 106.000) omdat veel aanvragen op verzoek van initiatiefnemers waren en die kosten dus ook bij de initiatiefnemers liggen. Er is wel extern advies gevraagd voor het opstellen van een gebiedsdekkend omgevingsplan, maar deze kosten worden vooralsnog betaald uit het Nop de Ruimte. Vanwege inwerkingtreding van de Omgevingswet, lag de prioritering vooral bij werkzaamheden gerelateerd aan invoering van de Omgevingswet, daardoor zijn minder interne uren doorberekend met een voordeel van € 305.000. De inzet van de ervenconsulent is grotendeels t.l.v. taakveld 8.3 gebracht en gedeeltelijk niet besteed. Dit geeft een voordeel van € 80.000. Hiervan wordt € 49.000 gedekt door een reserve.
Taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) € 350.000 voordeel
Betreft bouwgrondexploitatie woningbouw, waaronder Emmelhage, Wellerwaard en het Centrumplan.
Per saldo laat dit taakveld een voordeel zien van € 350.000 ten opzichte van de gewijzigde begroting.
Hier staat een onttrekking in de reserve grondexploitatie tegenover. Voor een nadere toelichting wordt
verwezen naar de toelichting op de balans en de paragraaf grondbeleid.
Taakveld 8.3 Wonen en bouwen € 58.000 voordeel
Voor de projecten Regeling Huisvesting aandachtsgroepen en Isolatiemaatregelen energiearmoede zijn de budgetten niet met € 1.225.000 niet besteed. Dit levert een voordeel op in de uitgaven, Hier staat een bijdrage van het rijk tegenover, welke als vooruit ontvangen bedrag op de balans is verantwoord.
Het investeringskrediet voor het project uitvoeringslab Nagele is niet in zijn geheel aangewend en
wordt doorgeschoven naar 2024. Dit geldt eveneens voor de cofinanciering. Per saldo levert dit een
voordeel op van € 49.000.
Reserves
De toevoegingen aan de reserves voor programma 1 zijn € 2.319.000 hoger dan begroot. De winstneming en eventuele vrijval verliesvoorziening op de diverse complexen met betrekking tot de grondexploitatie voor zowel de woningbouw als de bedrijventerreinen worden niet begroot.
Voor de bedrijventerreinen is de toevoeging € 1.177.000 voor de complexen: De Munt B, De Munt fase I en II en de uitbreidingen in Ens, Dorpen en Marknesse. Voor de woningbouw is de toevoeging € 1.229.000. De hoogste bedragen betreft de vrijval van de verliesvoorziening Emmelhage fase 3B en de winstnemingen bij Marknesse Zuid fase 4 en Espel.
De onttrekkingen uit de reserves voor programma 1 zijn € 22.000 hoger dan begroot.
De onttrekkingen uit de algemene reserve bouwgrondexploitatie vanwege de verliesvoorziening van diverse grondexploitatie van de woningbouw is € 1.041.000 hoger. Andere taakvelden zijn lager uitgevallen doordat de werkzaamheden en projecten doorschuiven in de tijd naar 2024 en verder. Binnen taakveld 2.1 Verkeer en vervoer is € 830.000 minder onttrokken.