Jaarrekening

Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening 2023

Programma 3 Economische Ontwikkeling

Economische ontwikkeling

bedragen x € 1.000

Primitieve begroting

Begroting na wijziging

Realisatie

Taakveld

2023

2023

2023

Lasten

0.3

Beheer overige gebouwen en gronden

2.249

1.912

2.108

2.3

Recreatieve havens

26

26

11

3.1

Economische ontwikkeling

79

275

148

3.3

Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

947

767

788

3.4

Economische promotie

425

509

485

Economische ontwikkeling en werkgelegenheid

3.727

3.489

3.539

Totale lasten

3.727

3.489

3.539

Baten

0.3

Beheer overige gebouwen en gronden

1.401

2.731

3.319

2.3

Recreatieve havens

-

-

-

3.1

Economische ontwikkeling

-

15

15

3.3

Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

164

84

78

3.4

Economische promotie

200

450

574

Economische ontwikkeling en werkgelegenheid

1.765

3.280

3.986

Totale Baten

1.765

3.280

3.986

Saldo (baten - lasten)

-1.962

-209

447

Resultaat vóór bestemming

-1.962

-209

447

Reserves

0.3

Beheer overige gebouwen en gronden

-

35

35

3.1

Economische ontwikkeling

-

-

-

3.3

Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

-

-

-

3.4

Economische promotie

-

-

-

Totale toevoegingen

-

35

35

0.3

Beheer overige gebouwen en gronden

-345

-224

-219

3.1

Economische ontwikkeling

-60

-190

-71

3.3

Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

-88

-88

-88

3.4

Economische promotie

-

-96

-83

Totale onttrekkingen

-494

-598

-461

Saldo (baten - lasten)

494

563

426

Resultaat na bestemming

-1.468

354

873

Op programma 3 is een voordeel behaald van € 656.000 ten opzichte van de gewijzigde begroting voor mutaties in de reserves. Belangrijkste verschillen tussen begroting ná wijziging en realisatie begrotingsjaar 2023 vóór bestemming:

0.3 Beheer overige gebouwen € 393.000 voordeel
Taakveld 0.3 laat op totaalniveau een voordeel zien van € 393.000. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door verkoop grond Emmelhage aan een projectontwikkelaar (€ 228.000), hogere pachtopbrengsten dan begroot (€ 111.000) en meer verkopen snippergroen (€ 28.000). Ook hebben we exploitatiebijdragen ontvangen voor de ontwikkeling van Emmelhage fase 3A (€ 202.000).
Tegenover de hogere baten m.b.t. complex 11 Emmelhage fase 3A staan ook hogere lasten (€ 177.000). Daarnaast is er een nadeel te zien op het dokter Jansen Centrum (€ 113.000). Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de hogere energielasten. Tenslotte zijn de lasten m.b.t. MFA Rutten lager uitgevallen door een voordeel op de energielasten en de ad hoc onderhoudskosten (€ 80.000).

3.1 Economische ontwikkeling € 127.000 voordeel
Op het gebied van economische ontwikkeling zijn de kosten achtergebleven ten opzichte van de begroting. Met name ten aanzien van Sociaal Economisch Beleid 20-24 is in totaal € 119.000 minder aan kosten gemaakt. In 2023 is budget beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van haalbaarheidsonderzoeken en vervolgens het opstarten van diverse clusters. Eén van deze onderzoeken is later gestart, waardoor de afronding in 2024 plaatsvindt. We verwachten in 2024 hiervoor voldoende budget te hebben dus deze middelen brengen we ten gunste van het rekeningresultaat. Daarnaast heeft het onderzoek naar clustervorming meer tijd in beslag genomen, waardoor er in 2023 geen budget nodig was voor het vormen van een cluster.

3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen € 27.000 nadeel
Op het product 'Bevorderen Economie' is € 20.000 meer aan lasten gerealiseerd dan begroot. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door de urenverantwoording.

3.4 Economische promotie € 148.000 voordeel
Taakveld 3.4 laat een positief saldo zien van € 148.000. Naast enkele kleine voordelen op de lasten is de belangrijkste oorzaak van dit positieve saldo de opbrengsten toeristenbelasting. Deze zijn € 125.000 hoger dan begroot, onder meer omdat na opmaken van de jaarcijfers 2022 nog een oplegging is geweest die betrekking had op 2022. De toeristenbelasting wordt in het overzicht van baten en lasten onder de lokale heffingen opgenomen.

Reserves
De onttrekkingen zijn € 137.000 lager dan verwacht. Grotendeels wordt dit veroorzaakt door de lagere lasten Sociaal Economisch Beleid 20-24 (€ 119.000), zoals benoemd in taakveld 3.1 economische ontwikkeling.

Deze pagina is gebouwd op 07/10/2024 12:20:05 met de export van 07/10/2024 12:13:00