Jaarrekening

Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening 2023

Programma 6 Krachtig Noordoostpolder

Sociaal Domein

bedragen x € 1.000

Primitieve begroting

Begroting na wijziging

Realisatie

Taakveld

2023

2023

2023

Lasten

6.6

Materiële voorzieningen

2.258

2.332

2.681

6.71A

Hulp bij het huishouden

4.598

4.315

4.298

6.71B

Begeleiding (WMO)

3.289

3.147

3.131

6.72

(<2023) Maatwerkdienstverlening

-

-

-7

6.72A

Jeugdhulp begeleiding

3.021

3.261

3.582

6.72B

Jeugdhulp behandeling

1.931

2.569

2.819

6.72C

Jeugdhulp dagbesteding

1.309

1.153

812

6.72D

Jeugdhulp zonder verblijf overig

324

323

127

6.73A

Pleegzorg

1.158

1.008

960

6.73B

Gezinsgericht

-

1.700

1.737

6.73C

Jeugdhulp met verblijf overig

3.105

2.005

1.693

6.74A

Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf

3.067

2.633

2.789

6.74B

Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf

-

435

844

6.74C

Gesloten plaatsing

398

298

386

6.81A

Beschermd wonen (WMO)

37

76

35

6.82

(<2023) Geëscaleerde zorg 18

-

-

-

6.82A

Jeugdbescherming

937

887

692

6.82B

Jeugdreclassering

104

104

93

Ondersteunen

25.536

26.246

26.673

6.3

Inkomensregelingen

18.546

23.267

21.900

6.4

Begeleide participatie

5.644

6.029

5.907

6.5

Arbeidsparticipatie

3.222

3.543

3.515

6.71C

Dagbesteding (WMO)

1.771

1.775

1.833

Meedoen

29.183

34.614

33.154

6.1

Samenkracht en burgerparticipatie

4.651

7.514

6.097

6.2

Wijkteams

1.559

1.619

1.723

7.1

Volksgezondheid

2.104

2.437

2.284

Voorkomen

8.314

11.569

10.103

Totale lasten

63.033

72.429

69.930

Baten

6.6

Materiële voorzieningen

62

62

72

6.71A

Hulp bij het huishouden

332

332

307

6.71B

Begeleiding (WMO)

-

-

-

6.72

(<2023) Maatwerkdienstverlening

-

-

-

6.72A

Jeugdhulp begeleiding

-

60

86

6.72B

Jeugdhulp behandeling

-

-

-

6.72C

Jeugdhulp dagbesteding

-

-

-

6.72D

Jeugdhulp zonder verblijf overig

-

-

-

6.73A

Pleegzorg

-

-

-

6.73B

Gezinsgericht

-

-

-

6.73C

Jeugdhulp met verblijf overig

-

-

-

6.74A

Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf

-

-

-

6.74B

Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf

-

-

-

6.74C

Gesloten plaatsing

-

-

-

6.81A

Beschermd wonen (WMO)

245

245

1.454

6.82

(<2023) Geëscaleerde zorg 18

-

-

-

6.82A

Jeugdbescherming

-

-

-

6.82B

Jeugdreclassering

-

-

-

Ondersteunen

638

698

1.918

6.3

Inkomensregelingen

13.766

15.089

15.455

6.4

Begeleide participatie

113

150

-

6.5

Arbeidsparticipatie

742

887

785

6.71C

Dagbesteding (WMO)

-

-

-

Meedoen

14.620

16.126

16.240

6.1

Samenkracht en burgerparticipatie

620

7.541

7.052

6.2

Wijkteams

-

49

145

7.1

Volksgezondheid

-

311

272

Voorkomen

620

7.901

7.468

Totale Baten

15.878

24.725

25.626

Saldo (baten - lasten)

-47.155

-47.704

-44.304

Onvoorzien

-

-

-

Resultaat vóór bestemming

-47.155

-47.704

-44.304

Reserves

6.1

Samenkracht en burgerparticipatie

-

4.065

4.065

6.2

Wijkteams

-

-

-

6.3

Inkomensregelingen

-

-

-

6.5

Arbeidsparticipatie

-

-

-

6.72

Maatwerkdienstverlening 18-

-

-

-

6.81A

Beschermd wonen (WMO)

-

-

-

7.1

Volksgezondheid

-

-

-

Totale Toevoegingen

-

4.065

4.065

6.1

Samenkracht en burgerparticipatie

-95

-240

-199

6.2

Wijkteams

-

-6

-6

6.3

Inkomensregelingen

-500

-1.791

-1.047

6.5

Arbeidsparticipatie

-244

-82

-

6.72

Maatwerkdienstverlening 18-

-

-

-

6.81A

Beschermd wonen (WMO)

-

-39

-39

7.1

Volksgezondheid

-

-21

-16

Totale onttrekkingen

-840

-2.177

-1.307

Saldo (baten - lasten)

840

-1.888

-2.758

Resultaat na bestemming

-46.315

-49.592

-47.062

Op programma 6 is een voordeel behaald van € 3.400.000 ten opzichte van de gewijzigde begroting voor mutaties in de reserves. Belangrijkste verschillen tussen begroting ná wijziging en realisatie begrotingsjaar 2023 vóór bestemming:

Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie € 928.000 voordeel
Onderdeel van dit taakveld is de "Wet Inburgering 2021" dat buiten SPUK-middelen ook bestaat uit een structureel deel. Aangezien het aantal statushouders dit jaar achterblijft bij de inschatting vanuit het rijk, is budget ongebruikt gebleven (€ 274.000 V). Het projectmanagement in het kader van Grip op sociaal domein is in 2023 met behulp van interne personele inzet (€ 82.000 V). Binnen de algemene voorzieningen, zoals welzijn en jeugd, zijn de middelen voor de doorontwikkeling van dagactiviteiten, zoals innovatie of ter ondersteuning van dagbestedingsinitiatieven in wijken en dorpen, niet gebruikt. (€ 124.000 V) en kon een deel verantwoord worden onder een door het rijk verstrekte subsidie (€ 86.000 V).  Het extra voordeel bij Ontheemden is toe te schrijven aan: minder uitgekeerd leefgeld, energie, als ook toegerekende interne inzet (€ 351.000 V).

Taakveld 6.2 Wijkteams € 24.000 voordeel
Is in lijn met de begroting.

Taakveld 6.3 Inkomensregelingen € 1.733.000 voordeel
De compensatie energierekening is een tijdelijke regeling als compensatie van de hoge energielasten compensatie kan nog worden aangevraagd tot en met medio 2024 en is daarom nog niet afgerond (€ 573.000 V). Aanvragen met betrekking tot het Noodfonds armoedeval is beperkt gebleven, waardoor het budget ruim toereikend bleek te zijn (€ 301.000 V). Mede door de krapte op de arbeidsmarkt hebben kleinere groep mensen aanspraak moeten maken op bijstand (€ 419.000 V) dit zal ook zijn positieve weerslag hebben op kwijtschelding (€ 142.000 V) en schuldhulpverlening (€ 152.000 V). De meedoen regeling is in lijn met voorgaande jaren, maar blijft achter ten opzichte van de begroting (€ 85.000). Bij de Meerkostenregeling chronisch zieken zien we wel een toename van het aantal aanvragen, maar wordt niet het totale budget besteed (€ 43.000 V).

Taakveld 6.4 Begeleide participatie € 28.000 nadeel
Is in lijn met de begroting.

Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie € 73.000 nadeel
De inkomsten vanuit de ESF subsidie die geraamd was is niet ontvangen (€ 100.000 N). Bij overige uitgaven werd daarentegen een voordeel geboekt.

Taakveld 6.6 Materiële voorzieningen € 339.000 nadeel
Op dit onderdeel heeft zich, naast een groeiende zorgvraag een explosieve tariefstijging voorgedaan als gevolg van de hoge inflatie. Dit effect was, als gevolg van het materiële aspect, sterker dan op andere onderdelen (€ 349.000 N). Met een voordeel op inkomsten (€ 10.000 V).

Taakveld 6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) € 8.000 nadeel
Is in lijn met de begroting.

Taakveld 6.71B Begeleiding (WMO) € 16.000 voordeel
Is in lijn met de begroting.

Taakveld 6.71C Dagbesteding (WMO) € 58.000 nadeel
Bij dit taakveld hebben we te maken met een groei van de populatie (€ 53.000 N).

Taakveld 6.72A Jeugdhulp begeleiding € 295.000 nadeel
De taakvelden 6.72A tot en D hebben duidelijk verband met elkaar en waren voorgaande jaren tezamen taakveld 6.72 salderen we deze taakvelden, dan is de uitkomst een verschil van € 8.000 N ten opzichte van het budget. Dit verschil ligt in de lijn van de begroting.

Specifiek op dit taakveld zien we een toename van het aantal jeugdigen (€ 98.000 N) en hogere personeelslasten doordat moest worden ingehuurd (€ 200.000 N).

Taakveld 6.72B Jeugdhulp behandeling € 250.000 nadeel
Zie ook taakveld 6.72A.
Maar ook op dit taakveld zien we een toename van het aantal in behandeling (€ 229.000 N).

Taakveld 6.72C Jeugdhulp dagbesteding € 340.000 voordeel
Zie ook taakveld 6.72A.
De toename van behandelingen op dit niveau konden worden opgevangen binnen het budget en viel als bedrag positief uit (€ 184.000 V).
Een deel van de behandelingen in kindercentra zijn opgenomen in een product onderwijsroute. Deze
konden tegen een gunstiger tarief worden afgerekend. Ook kon worden opgevoerd in een rijkssubsidie (€ 163.000 V).

Taakveld 6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig € 196.000 voordeel
Zie ook taakveld 6.72A.
Specifiek op dit onderdeel hebben zich weinig lasten voorgedaan en kon vooral gebruikt worden ter compensatie van de hogere lasten bij behandeling en begeleiding.

Taakveld 6.73A Pleegzorg € 48.000 voordeel
Is in lijn met de begroting.

Taakveld 6.73B Gezinsgericht € 37.000 nadeel
Is in lijn met de begroting.

Taakveld 6.73C Jeugdhulp met verblijf overig € 295.000 voordeel
De relatie tussen dit taakveld en taakveld 6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf is goed te maken. Getracht wordt crisis zoveel mogelijk te voorkomen. Crisis is onwenselijk en brengt ook hogere kosten met zich mee. We hadden verwacht op dit taakveld meer crisis en gesloten plaatsing te kunnen voorkomen, waardoor deze duurdere producten minder gebruikt zouden worden.

Taakveld 6.74A Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf € 160.000 nadeel
We zien hier een stijging in het aantal jongeren en ook in intensiteit, de wachtlijst is lang er is een aanzienlijke vraag. Met name toename in Dyslexie (€ 77.000 N) de topspecialistische GGZ (€ 98.000 N). Dit kan te maken hebben met het post corona tijdperk.

Taakveld 6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf € 419.000 nadeel
Het nadeel op dit taakveld is het resultaat de overgang van bekostiging vanuit een lumpsum overeenkomst regionaal naar reële tarieven lokaal. Voorgaande jaren hadden we te maken met verrekening via een risicodossier.

Taakveld 6.74C Gesloten plaatsing € 88.000 nadeel
Dit taakveld kent hoge kosten kleine fluctuaties in de vraag resulteren al snel in afwijkingen op de begroting.

Taakveld 6.81A Beschermd wonen (WMO) € 1.250.000 voordeel
De verdeling van het overschot op beschermd wonen wordt verwerkt door de centrumgemeente en is incidenteel.

Taakveld 6.82A Jeugdbescherming € 195.000 voordeel
Door lokale inspanningen wordt de maatregel meer voorkomen. Hierdoor kunnen we volstaan met een lagere bijdrage aan het regio budget.

Taakveld 6.82B Jeugdreclassering € 10.000 voordeel
Is in lijn met de begroting.

Taakveld 7.1 Volksgezondheid € 114.000 voordeel
Hier is sprake van onvoorziene inkomsten vanuit regio met het Integraal zorgakkoord en verscheidene lagere uitgaven (€ 114.000 V).

Reserves
Voor programma 6 zijn de toevoegingen aan de reserves in lijn met de gewijzigde begroting.
De werkelijke onttrekkingen uit de reserves zijn € 869.914 lager dan geraamd. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat de onttrekkingen voor de compensatie energierekening met € 409.000 en het noodfonds armoedebeleid met € 304.000 lager zijn dan geraamd. Hier staan ook lagere lasten tegenover.

Deze pagina is gebouwd op 07/10/2024 12:20:05 met de export van 07/10/2024 12:13:00