Beleidskader
Beleidsplan Openbare Ruimte 2014-2024 met de tussentijdse bijstelling in 2021 vormt het beleidskader. In de tussentijdse bijstelling zijn ook de opgelegde bezuinigingen vanaf 2023 opgenomen.
De onderhoudsniveaus en uitgangspunten voor het onderhoud zijn bij de actualisatie opnieuw vastgesteld. Dit zijn onderhoudsniveaus volgens de landelijke normen van de CROW. Het BOR is het kader en er wordt gewerkt conform het Beleidsplan Openbare Ruimte, zoals bedoeld in artikel 19 van de Financiële beheersverordening gemeente Noordoostpolder. Het wegenareaal wordt voornamelijk preventief en correctief onderhouden. Waarbij er geprioriteerd wordt met als uitgangspunt “heel en veilig”. Onderhoud wordt gecombineerd waar mogelijk met andere opgaven in een bepaald gebied. Dit kunnen maatregelen zijn uit het mobiliteitsplan, rioleringswerkzaamheden of klimaatbestendig inrichten van wijken. Jaarlijks stellen we een uitvoeringsplan Wegen en Riolering op om zo slimmere keuzes te maken qua beheer en onderhoud. Hierin is ook een uitgebreide verantwoording opgenomen van het verrichte onderhoud en de bijdragen aan de verschillende projecten. (Uitvoeringsplan wegen en riolering 2024)
Ontwikkelingen / stand van zaken
Gestart is met de voorbereiding van twee projecten vanuit het Mobiliteitsplan. Dit zijn de Voorsterweg en de Kleiweg. De noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden worden gecombineerd met maatregelen vanuit het Mobiliteitsplan 2030. Het betrekken van de omgeving, bewonersparticipatie informatievoorziening vraagt de nodige tijd en ruimte in de planvorming. Wanneer het wijzigen van plannen ingrijpende gevolgen hebben ten opzichte van de oorspronkelijke plannen leggen we dit opnieuw voor aan de Raad.
Diverse kleinere verkeersmaatregelen zijn uitgevoerd. De financiering komt deels voort uit de verkregen SPV subsidie. (Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030) De rijkssubsidie richt zich op een risico gestuurde aanpak van verkeersonveilige situaties.
Het uitgangspunt voor de huidige beheersystematiek van wegen is dat met onderhoudsmaatregelen gewerkt wordt aan het minimaal behalen van de levensduur van de weg, waarbij ook levensduur verlengende maatregelen getroffen worden. De voorziening groot wegenonderhoud is gebaseerd op dit onderhoud. Rehabiliteren van de wegen valt buiten de huidige voorziening groot wegenonderhoud.
Het areaal van de gemeente Noordoostpolder is aan het verouderen, waardoor op termijn rehabilitatie een noodzaak is om zo kapitaalvernietiging te voorkomen, c.q. efficiënt beheer is een belangrijk uitgangspunt. Om goed inzicht te krijgen in de vervangingsopgave is er een actualisatie uitgevoerd om het areaal volledig in kaart brengen zowel kwantitatief als kwalitatief.
Uitgevoerd onderhoud
Groot onderhoud is uitgevoerd aan de volgende wegen of paden:
Klutenweg (oost) |
---|
Onderduikersweg |
Oud Emmeloorderweg (oost) |
Paardenweg |
Zwijnsweg (zuid) |
Diverse bospaden Emmeloord, Nagele, Espel. |
Lokaal herstel straatwerk diverse wegen |
Verkeersveiligheidsmaatregelen zijn aangebracht op de volgende wegen en paden:
Oudeweg Marknesse |
---|
Sportstraat - Ruiterstraat Luttelgeest |
Schoterweg – Schoterpad |
Zwijnsweg |
Bijdrage aan integrale herinrichting:
Baan Ens - parkeervakken en trottoir |
---|
Espelervaart Fase 1 |
Oudeweg Marknesse |
Projecten gestart met uitvoering in 2024:
Revelsant – Vogelsant Emmeloord |
---|
Kleiweg |
Kleiweg – Kamperweg |
Voorsterweg |
Budgetten 2023
Totaal is aan onderhoud van de wegen circa € 2,6 miljoen besteed. In de afgelopen jaren zijn de prijzen van energie en diverse bouwmaterialen extreem gestegen. Dit geldt bijvoorbeeld voor installatiemateriaal, elementenverharding, riolering en vooral voor asfalt. De in 2022 enorme kostenstijging van circa 20% op onder andere de asfaltwerken is in 2023 afgevlakt. Wel blijft de prijs onverminderd hoog met circa 20% verhoging ten opzichte van begin 2022. De kostenstijging lijkt te stabiliseren, maar de eenheidsprijzen zijn nog steeds hoog en drukken daarmee sterk op de onderhoudsbudgetten.