Programma 4 - Dienstverlening en Besturen

Ambitie

Wat zijn onze ambities?

1. Goede dienstverlening voor iedereen

Omschrijving

De gemeente is er voor haar inwoners en ondernemers. We stemmen onze dienstverlening op hen af. Transparant en toegankelijk zijn de kernwoorden.

Wat gaan we in 2023 hiervoor doen?

1.1 We zorgen ervoor dat iedereen eenvoudig met ons in contact komt

  • Daarvoor blijven we inzetten op het realiseren van een toegankelijke en gastvrije dienstverlening, waar inwoners en ondernemers tevreden over zijn.
  • Daarvoor blijven we inzetten op de communicatie over en de naamsbekendheid van het sociaal loket in het algemeen en het financieel loket in het bijzonder.
  • Daarvoor blijven we inzetten op verbeteren van onze (digitale) dienstverlening, vanuit het credo digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet.
  • Onderzoeksresultaten en andere beschikbare data zoals die van klanttevredenheid gebruiken wij om onze dienstverlening te verbeteren.

Voortgang activiteit

Toelichting

Dienstverlening behoeft voortdurend aandacht. In 2023 is de klanttevredenheid gemeten en de resultaten worden verwerkt voor verbetering van onze dienstverlening. In 2024 gaan we aanvullend specifiek de telefonische en digitale (e-mail) dienstverlening meten. Hiervoor hebben we een gespecialiseerd onderzoekbureau in de arm genomen met veel ervaring, ook bij vergelijkbare (omliggende) gemeenten.
Verder is in 2023 het onderzoek van de toegang sociaal domein afgerond en in 2024 worden de resultaten uit dit onderzoek verwerkt in de wijze waarop we onze dienstverlening vormgeven. Hiervoor is een kwartiermaker aangesteld die hier op tastbare wijze vorm aan moet geven. In 2023 hebben we stappen in onze digitale dienstverlening door processen eenvoudiger en klantvriendelijker te maken door middel van i-Burgerzaken. Dit is een nieuwe burgerzaken applicatie die eind november live is gegaan. Hiermee worden werkprocessen verder geautomatiseerd waar mogelijk, makkelijker voor onze medewerkers en kan onze dienstverlening digitaler aan inwoners worden aangeboden. Uiteraard zijn inwoners ook nog steeds aan de balie welkom. De eerste processen zijn nu al via i-Burgerzaken vereenvoudigd.

1.2 We geven duidelijke informatie die voor iedereen begrijpelijk is

Als overheidsorganisatie willen we zo gebruikersvriendelijk mogelijk zijn. Op verschillende niveaus wordt daaraan gewerkt.
In de digitale communicatie zorgen we ervoor dat:

  • Informatie makkelijk vindbaar is;
  • De informatie overeenkomt met gebruikersverwachtingen van de site;
  • De vormgeving ondersteunend is aan de communicatie;
  • Het platform gebruikersvriendelijk is.

Onze website voldoet aan vigerende wet- en regelgeving zoals de wet digitale overheid, Single Digital Gateway en de internationale eisen ten aanzien van digitale toegankelijkheid.
Met de inzet van social media zorgen we voor actuele berichtgeving.

Naast digitale communicatie is en blijft persoonlijk contact een wezenlijk onderdeel van de dienstverlening. Denk aan informatiebijeenkomsten en inloopavonden. Inwoners kunnen altijd terecht bij de balie van het KCC wanneer zij niet digitaal vaardig zijn en meer uitleg nodig hebben, of in gesprek gaan in de huiskamer van het sociaal domein bij persoonlijke vraagstukken.
We trainen ons in het schrijven van begrijpelijke teksten en het voeren van het goede gesprek.

Voortgang activiteit

Toelichting

De website wordt voortdurend verbeterd, aangepast en gecontroleerd naar de wensen van inwoners, signalen uit de organisatie en wettelijke vereisten. Er zijn meer digitale formulieren gemaakt in 2023 en deze ontwikkeling zal ook in 2024 doorgaan.

1.3 Wij zorgen voor eenvoudige en eenduidige procedures en aanvraagsystemen

Steeds meer producten zijn eenvoudig en direct 24/7 aan te vragen via onze website.
We bieden inwoners en ondernemers die niet tevreden zijn met een besluit van de gemeente actief de mogelijkheid om onder leiding van een neutrale gespreksbegeleider daarover in gesprek te gaan met verschillende partijen en belanghebbenden. Dit voorkomt in veel gevallen lange, juridische procedures en zorgt voor meer begrip over en weer.

Voortgang activiteit

Toelichting

In 2023 is de 'Open formulieren' module aangeschaft en geïmplementeerd. Dit is een module die verdere digitalisering vereenvoudigd en door meerdere gemeentes via Dimpact (samenwerkingsverband van diverse gemeenten) gezamenlijk is ontwikkeld. Hiermee zijn formulieren verder gedigitaliseerd. Alle formulieren van USD zijn inmiddels digitaal. In totaal wordt op dit moment ongeveer 90% van de formulieren die in beheer zijn bij het Webteam digitaal aangeboden (incl. Digid inlog). Digitale formuleren zijn meestal gekoppeld aan het betreffende zaaksysteem.   

Wat zijn onze ambities?

2. Ruimte voor inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties

Omschrijving

Nieuwe ideeën zijn welkom en wij laten zien wat wij doen. Wij zijn open en proactief. We brengen de politiek dichter bij onze inwoners door het zoeken naar nieuwe vormen van betrokkenheid bij beleidsontwikkeling en besluitvorming.

Wat gaan we in 2023 hiervoor doen?

2.1 We zijn open en proactief en betrekken inwoners, ondernemers bij beleidsontwikkeling en besluitvorming

We gaan door met de inzet van onze gebiedsregisseurs. Zij zorgen voor korte lijnen tussen de inwoners en de gemeente. Signalen, vragen en klachten over de leefbaarheid en veiligheid in de dorpen en wijken, geven zij door aan collega’s en andere IGW-partners (zoals Politie, Mercatus en Carrefour). Zo kan dan samen met de inwoners naar een oplossing gezocht worden. We halen samen met de Politie, Carrefour en Mercatus bewonersvragen en bewonersinitiatieven op. Deze worden waar nodig in samenwerking met de netwerkpartners en inwoners opgepakt.
Ons participatiebeleid vormt de basis om bij iedere situatie een passend participatieproces op te kunnen zetten.
We zetten mediation en gespreksbemiddeling in bij conflicten tussen inwoners onderling, tussen ondernemers en inwoners of tussen inwoners/ondernemers en de gemeente. Waardoor de verschillende partijen weer tot elkaar kunnen komen en escalaties voorkomen worden.

Voortgang activiteit

Toelichting

In 2023 hebben we 27 bewonersinitiatieven financieel ondersteund van straatfeest tot dorpsconcert en van puzzelavond tot buurtmoestuin. We waren betrokken bij uitvoering van de motie ‘Sport en bewegen in de openbare ruimte’, waardoor vijf mooie initiatieven in de dorpen uitgevoerd konden worden. Verder hebben we o.a. het project ontmoetingsruimte in De Golfslag verder begeleid, de opening van het outdoorpark verzorgd, bewonersinitiatief pumptrackbaan opgeschaald binnen de organisatie, een project afgerond m.b.t. verkeersproblemen rondom basisschool De Zevensprong, een ouderavond rondom drugsgebruik onder jongeren in Marknesse en een veiligheidsochtend voor senioren in De Houttuinen georganiseerd.
In 2023 hebben de mediators 23 conflicten begeleid. Dit betreft conflicten tussen gemeente en inwoners/bedrijven en conflicten tussen inwoners onderling. In verreweg de meeste gevallen heeft deze begeleiding ertoe geleid dat de verhoudingen verbeterden en het conflict tot een oplossing kwam.

2.2 Samen optrekken met de gemeente Dronten en Urk

We zetten steeds meer in op regionale samenwerking, public affairs en lobby.
In DUN-verband wordt de personeels- en salarisadministratie van de drie gemeenten uitgevoerd.

Voortgang activiteit

Toelichting

Wij stelden in januari dit jaar de Nota Regionale Samenwerking, Public Affairs en Lobby vast. Daarin staat wat onze focus is en hierin zijn onze lobbydoelstellingen uitgewerkt. Daarnaast wordt er nog verder ingegaan op onze doelgroepen, doelwitten en netwerkpartners. Met belangrijke partners als de VNG, Regio Zwolle, de ‘Flevo 8’ (Samenwerking Provincie Flevoland, Waterschap Zuiderzeeland en de 6 Flevolandse gemeenten)) en in DUN-verband (Dronten, Urk, Noordoostpolder) werken we aan (maatschappelijke) opgaven die ons gebied overstijgen. Denk aan de woningbouwopgave en infrastructuur, maar ook aan de vraag hoe we kunnen aansluiten op de economische groei. In DUN-verband werden in 2023 bv. regio-bijeenkomsten over de Lelylijn gehouden en binnen bv. de projectgroep Lelylijn vertegenwoordigen wij (Noordelijk) Flevoland in de verschillende gremia. Daarnaast wordt ook de noodzakelijke aanpassing van de N50 gezamenlijk onder de aandacht gebracht. Verder werd er nauw samengewerkt aan een Regionale InvesteringsAgenda 2024-2050 (RIA; soort van Ontwikkelagenda) waarin het Rijk verzocht wordt om mee te investeren in (Noordelijk) Flevoland in onder andere (zorg)voorzieningen, economische structuurversterking, infrastructuur en duurzaamheid. Najaar 2024 zal deze RIA Flevoland gereed zijn, maar in de tussentijd wordt hard gewerkt om met het Rijk op de korte, middellange en lange termijn invulling te geven aan de in de Nota Regionale Samenwerking, Public Affairs en Lobby vastgelegde prioriteiten.

Deze pagina is gebouwd op 07/10/2024 12:20:05 met de export van 07/10/2024 12:13:00