Sociale Leefbaarheid
Absoluut verzuim | |||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bron | DUO | ||||
Omschrijving | Het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school per 1.000 inwoners tussen de 5-18 jaar. | ||||
Toelichting | Door onze manier van administreren komt deze waarde steevast uit op 0. Het jaarverslag leerplicht geeft een passender beeld voor Noordoostpolder. | ||||
Niet-sporters | |||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|
50,8% | 50,8% | 51,0% | 51,0% | 49,9% | 49,9% |
Bron | Gezondheidsenquête (CBS, RIVM) | ||||
Omschrijving | Niet-wekelijkse sporters uitgedrukt in een percentage van de inwoners van gemeente Noordoostpolder. | ||||
Toelichting | Dit wordt iedere 2 tot 4 jaar gemeten door de GGD. De cijfers zijn nagenoeg stabiel over de tijd. | ||||
Relatief verzuim | |||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|
86 | 84 | 91 | 54 | 84 | nnb |
Bron | DUO | ||||
Omschrijving | Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is, per 1.000 inwoners tussen de 5-18 jaar. Cijfers 2022 gaan over schooljaar 2021-2022. | ||||
Toelichting | De cijfers zijn redelijk stabiel over de tijd, met uitzondering van het lage verzuim in 2021 veroorzaakt door corona. | ||||
Vroegtijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | |||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|
1,80% | 1,90% | 1,30% | 1,90% | 2,50% | 2,90% |
Bron | Ingrado | ||||
Omschrijving | Het percentage van het totaal aantal leerlingen tussen de 12 - 23 jaar dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat uitgedrukt in het percentage deelnemers VO en MBO. | ||||
Toelichting | De cijfers voor 2022 en 2023 laten een stijging zien. Een mogelijke verklaring voor deze stijging is het verlies van motivatie tijdens de coronapandemie. Daarnaast zorgt de krappe arbeidsmarkt ervoor dat jongeren eerder gaan werken en stoppen met hun opleiding. | ||||