Dit onderdeel geeft een overzicht van de beoordelingen door de provincie ten aanzien van de gemeentelijke financiën en de uitvoering door de gemeenten van een aantal wetten in medebewind - waarbij de gemeente op grond van een specifieke wet de opdracht heeft om bepaalde taken uit te voeren. In het overzicht is de provinciale beoordeling opgenomen ten aanzien van de gemeentefinanciën, de taakuitvoering rond het omgevingsrecht, RO, de gemeentelijke verplichtingen rond de huisvesting van vergunninghouders en de Archiefwet. De provincie toetst niet alle medebewind taken: de provincie houdt bijvoorbeeld geen toezicht op het sociale domein en de Wet veiligheidsregio’s.
De kleuren per jaar en toezichtonderdeel zijn gekleurd op basis van beoordelingen, verwachtingen voor beoordelingen en streefdoelen.
Archief
Een goed (digitaal) archief is cruciaal voor het functioneren en de transparantie van de overheid. Wanneer het archief niet op orde en niet goed toegankelijk is, heeft een overheid geen betrouwbaar geheugen en kan zij zich niet verantwoorden voor haar handelen. Ook ontbreken dan op langere termijn de authentieke bronnen voor kennis van de eigen geschiedenis.
Het informatie- en archiefbeheer van gemeente Noordoostpolder is in december 2023 als redelijk adequaat beoordeeld. In de beoordeling van de provincie heeft zij voor de komende jaren als verbeterpunten meegegeven:
- de actualisatie van de archiefverordening, de beheer regeling informatiebeheer, het handboek vervanging en het calamiteitenplan.
- Het bestuurlijk vaststellen van het kwaliteitssysteem en de implementatie hiervan.
- Het toezien op informatiebeheer bij de gemeenschappelijke regelingen.
Op basis van deze beoordeling wordtverder gewerkt aan de kwaliteit van onze archieven. De verbeterpunten zijn inmiddels opgepakt en conform planning is in het eerste kwartaal van 2024 besloten over de geactualiseerde archiefverordening, de beheer regeling informatiebeheer, het handboek vervanging en het calamiteitenplan. Daarnaast zal het kwaliteitssysteem worden vastgesteld en worden gestart de implementatie hiervan. Het toezien op de gemeenschappelijke regelingen wordt in samenwerking met de provincie opgepakt.
Financiën
De beoordelingen volgen vanuit de begroting- en rekeningcycli en zijn gebaseerd op drie pijlers. Het structureel financieel evenwicht, het weerstandsvermogen en de schuldpositie van de gemeente. De ‘financiële gezondheid’ van deze pijlers is afhankelijk van de huidige financiële positie, de (toekomstige) beleidskeuzes, uitvoering van het beleid en de hiermee gemoeide lasten, baten en investeringen. Gemeente Noordoostpolder volgt de lijn van het vaststellen van structureel reëel sluitende meerjarenbegrotingen, in aansluiting op het BBV en de provinciale kaders van toezicht. De meerjarenbegroting 2023 – 2026 is structureel en reëel in evenwicht, na verwerking van de september circulaire. Gemeente Noordoostpolder valt onder repressief financieel toezicht.
Huisvesting vergunninghouders
Gemeenten zijn wettelijk verplicht elk half jaar (peildata 1 januari en 1 juli) een bepaald aantal verblijfsgerechtigden te huisvesten, de zogenaamde taakstelling. De minister van Binnenlandse Zaken (BZK) bepaalt per gemeente de omvang van de taakstelling. Deze hangt af van het aantal inwoners van een gemeente en het verwachte aantal verblijfsgerechtigden. Gemeente Noordoostpolder heeft de taakstelling over de eerste helft van 2023 niet gerealiseerd er is een achterstand van 11 vergunninghouders. Er worden echter nareizigers verwacht waardoor de taakstelling naar verwachting wel zal worden gehaald. Gezien de extra inspanningen die de gemeente op het gebied van asielopvang levert, is het toezicht niet opgeschaald en blijft de beoordeling adequaat.
Omgevingsrecht
In het omgevingsrecht zijn regels vastgesteld, waaraan overheden zich moeten houden bij het uitvoeren van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in de fysieke leefomgeving. Ze zijn opgesteld om de risico’s voor mens en natuur te beperken, zodat veiligheid, gezondheid en natuur niet in het geding komen.
Binnen het toezichtdomein richt de provincie zich, als toezichthouder, voornamelijk op het beoordelen of de gemeenten hun processen ten aanzien van de uitvoering van de VTH-taken dusdanig hebben ingericht, dat deze taken goed uitgevoerd worden. De kwaliteitseisen (procescriteria) aan de inrichting van deze processen zijn vastgelegd in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), het Besluit omgevingsrecht (Bor) en de Ministeriële regeling omgevingsrecht (Mor).
De procescriteria beschrijven de eisen die gesteld worden aan de sluitende beleidscyclus: de BIG-8 cyclus. De provincie Flevoland legt bij het toezicht de focus op de vakgebieden Ruimtelijke Ordening (RO), Bouw- en Woningtoezicht (BWT) en Milieu.
Over 2022 heeft de provincie de gemeente Noordoostpolder, net als voorgaande jaren, beoordeeld als adequaat voor haar beleid en uitvoering. De gemeente Noordoostpolder heeft het proces van vergunningverlening, toezicht en handhaving van het omgevingsrecht dusdanig goed ingericht dat de taken goed uitgevoerd worden.
Wabo
In 2022 en 2023 heeft gemeente Noordoostpolder de lijn van de afgelopen jaren kunnen doorzetten bij toezicht en handhaving. De vastgestelde beleidsnota’s zijn thans actueel en op orde. De prognose is dan ook dat de komende beoordelingen van toezicht en handhaving adequaat zullen blijven.
Monumenten & Archeologie
Voor monumenten en archeologie wordt één keer in de twee jaar toezicht informatie verzameld (gelijk oplopend met de monitor erfgoedinspectie van het Rijk). In 2023 heeft er geen inspectie plaatsgevonden. De laatste erfgoedinspectie (2017/2018) liet een positieve overall beoordeling zien. De verwachting is dat de beoordelingen adequaat voortgezet worden.