Paragrafen

Bedrijfsvoering

We leven in een veranderende samenleving waarbij diverse ontwikkelingen om een andere aanpak en aanpassingsvermogen vragen. Alle veranderingen hebben effect op de rol van de gemeente ten opzichte van onze inwoners. We verschuiven steeds verder van een ‘alwetende gemeente’ die alles organiseert naar een gemeente waarin de inwoner vaker aan het roer staat.

Nadat in 2022 de nieuwe organisatievisie: Goed voor elkaar! is vastgesteld en met de organisatie is gedeeld zijn tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst in januari van 2023 de nieuwe kernwaarden geïntroduceerd. HALLO! Hartstocht, Avontuur, Lef, Leergierig en Ontmoeten. In kernwaardensessies zijn medewerkers met elkaar in gesprek gegaan om deze kernwaarden te laden. Het was goed om van elkaar te zien en te horen welke van de vijf kernwaarden het meest aansluiten, zowel persoonlijk als qua werk. En vervolgens het gesprek daarover te voeren: wat gaat er goed en waar kan nog een tandje bij? Het was heel waardevol om dit in alle openheid met elkaar te delen. Er hebben met alle clusters kernwaardensessies
plaatsgevonden.

Sturing van de organisatie
De besturingsfilosofie van de organisatie is geactualiseerd. Deze is aangepast op de nieuwe organisatievisie en kernwaarden en past bij de ambities en opgaven waar de organisatie voor staat. In deze besturingsfilosofie zijn de sturingsprincipes voor de inrichting en sturing van de organisatie vastgelegd. Het college heeft deze op 6 september 2023 vastgesteld.

Verder is in 2023 een start gemaakt met het actualiseren van het organisatiestatuut. Vaststelling van het nieuwe organisatiestatuut wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2024.

Visie op leiderschap
Met het management is onder begeleiding van een externe partij nagedacht over en gewerkt aan de invulling van leiderschap. Hierbij is o.a. gekeken naar het aantal en de vorm en inhoud van diverse overlegstructuren en hoe sturing en leiding van integrale opgaven kan worden verbonden aan lijnsturing. Dit traject zal in 2024 verder worden vervolgd.

Nieuwe manieren van werken
Allerlei (maatschappelijke) ontwikkelingen vragen om dynamische aansturing en flexibele werkvormen. Afhankelijk van de taak of opdracht wordt een passende werkvorm ingezet. Horizontale werkvormen doorkruisen de lijnorganisatie en vragen van medewerkers en management flexibiliteit en aanpassingsvermogen.

Procesgericht werken.
Ontwikkelingen zoals de invoering van de Omgevingswet, nieuwe applicaties, de invoering van de rechtmatigheidsverantwoording en de toenemende verplichting om (werk)processen te auditen maakt dat er diverse processen in 2023 opnieuw zijn vastgelegd of geactualiseerd. Hierbij is continu aandacht voor het optimaliseren van processen en het beheersen van risico’s.

Deregulering
De gemeente is er voor haar inwoners en stemmen de dienstverlening op hen af. Hiervoor is het noodzakelijk dat procedures en aanvraagsystemen eenvoudig, helder en effectief zijn. Daarnaast spannen we ons in om onnodige regels en beperkingen weg te nemen, waarbij er ook ruimte is voor keuzevrijheid. Onder andere de volgende regels zijn geschrapt of vereenvoudigd:

  • Alle aanvragenprocessen voor onze inkomensondersteunende regelingen zijn gedigitaliseerd. Inwoners kunnen via de website van de gemeente, met Digid, alle regelingen aanvragen. Op papier aanvragen is nog steeds mogelijk. Alle formulieren zijn zoveel mogelijk vereenvoudigd. Als vragen niet van toepassing zijn, kunnen ze worden overgeslagen. We vragen het minimale wat nodig is om een beoordeling van het recht te kunnen uitvoeren.
  • De vindbaarheid van onze minimaregelingen is verbeterd door een aanpassing op de website. Alles wat met geldzaken te maken heeft, staat nu overzichtelijk op één pagina.
  • De Meedoenregeling is aangepast. Voor de fiets, een laptop en zwemkleding wordt nu een bedrag vergoed, waardoor de inwoner meer keuzevrijheid heeft.
  • Voor de Meedoenregeling is informatie in andere talen beschikbaar: in Engels, Pools en Syrisch-Arabisch.
  • Het Meedoentegoed voor kinderen wordt verstrekt als gezinstegoed. Dit maakt het gebruik voor ouders eenvoudiger. Er hoeft nog maar 1 account te worden aangemaakt door de ouder, niet meer voor ieder kind afzonderlijk. Deze werkwijze is per 2024 ingegaan, maar de voorbereidingen zijn in 2023 getroffen.
  • Door middel van de laadkaart kan sneller het proces voor de plaatsing van laadpalen doorlopen. Het proces voor het aanvragen verloopt voor de inwoner vrijwel geheel digitaal en is plaats en tijd onafhankelijk.
  • Het vereenvoudigen van aanvragen van mindervalide parkeerplaatsen op kenteken. In 2023 opgestart en in 2024 live.
  • Er zijn stappen gezet in het eenvoudiger verkrijgen van compensatie afvalstoffenheffing bij medisch afval.
  • Aanvraagproces van financiële compensatie voor activiteiten binnen de subsidieregeling peuteropvang en voorschoolse educatie gemeente Noordoostpolder is eenvoudiger gemaakt.
  • In november 2023 zijn we gestart met I-burgerzaken. Daarmee worden de komende tijd veel processen vereenvoudigd. Maar in 2023 zijn er al een aantal processen vereenvoudigd.
  • De Verordening Fysieke Leefomgeving is vastgesteld en daarmee zijn verschillende regels vervallen of verminderd. Onderdeel daarvan is dat de vergunning welstand is teruggebracht, en dat een aantal wijzigingen aan woningen vergunningsvrij zijn gemaakt.
  • De algemene subsidieverordening is vastgesteld. Het verstrekken van meerjarige subsidies is daarin mogelijk gemaakt.
Deze pagina is gebouwd op 07/10/2024 12:20:05 met de export van 07/10/2024 12:13:00