Vanaf 2023 neemt het college een rechtmatigheidsverantwoording op in de jaarrekening. Door de raad is de nota rechtmatigheidsverantwoording vastgesteld. In deze nota is vastgelegd dat het college in de paragraaf bedrijfsvoering een toelichting geeft op alle afzonderlijke afwijkingen van rechtmatigheid met vermelding welke maatregelen worden genomen om deze afwijkingen in de toekomst te voorkomen, voor zover:
- het totaal van de onrechtmatigheidsfouten meer bedraagt dan de verantwoordingsgrens, die door de raad is vastgesteld op 1% van het totaal van de lasten en toevoegingen aan de reserves, én;
- de afzonderlijke fouten meer bedragen dan de rapportagegrens, tenzij de raad voor wat betreft overschrijding van de lasten en overschrijding van investeringskredieten en reservemutaties heeft bepaald dat deze acceptabel zijn. Fouten die acceptabel zijn, hoeven niet te worden toegelicht. De rapportagegrens is overigens vastgesteld op 20% van de verantwoordingsgrens.
Voor het jaar 2023 bedraagt de verantwoordingsgrens € 2.054.000 en de rapportagegrens € 411.000.
Tabel weergave onrechtmatigheden naar criteria.
Tabel weergave totaal resterende onrechtmatigheden.
Het totaal van de onrechtmatigheden heeft de gestelde verantwoordingsgrens van € 2.054.000 niet overschreden. Daarmee kan worden aangegeven dat het college van mening is dat de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutatie rechtmatig tot stand zijn gekomen. Gevolg is dat overeenkomstig de nota rechtmatigheidsverantwoording afzonderlijke fouten niet hoeven te worden toegelicht.
Toelichting op begrotingscriterium onderdeel ‘3. Overschrijding van de baten en/of onderschrijding van de lasten en baten’
Voor begrotingscriterium onderdeel ‘3. Overschrijding van de baten en/of onderschrijding van de lasten en baten’ geldt naar huidige regelgeving dat deze afwijkingen tijdig aan de raad gemeld dienen te worden. Indien dat niet het geval is, is er sprake van onrechtmatige begrotingsafwijkingen. Wat tijdig melden inhoudt dient tussen raad en college te zijn overeengekomen.
Door het college wordt naar door de raad vastgestelde interne regelgeving het mogelijke gedaan in het kader van tijdig melden van afwijkingen. Zo kent de gemeente naast een viertal kwartaalbegrotingswijzigingen en een septemberrapportage ook een decemberrapportage waarin onder andere een voorstel tot budgetoverheveling wordt gedaan. Verder is in de financiële beheersverordening bepaald dat bij het aanbieden van de jaarrekening nog slotoverhevelingen kunnen plaatsvinden. Desondanks kunnen er ten aanzien van het begrotingscriterium onderdeel ‘3. Overschrijding van de baten en/of onderschrijding van de lasten en baten’ nog afwijkingen tussen begroting na wijziging en realisatie in de jaarrekening aanwezig zijn, die overigens naar gebruik in de jaarrekening per programma op taakveldniveau worden toegelicht. Om deze gebruikelijke toelichting van afwijkingen in de jaarrekening als tijdig – en daarmee rechtmatig - te beschouwen, wordt gebruikgemaakt van de mogelijkheid om voor vaststelling van de jaarrekening de raad expliciet te laten besluiten dat de gebruikelijke toelichting van de genoemde afwijkingen als tijdig kan worden aangemerkt.
Overige toelichting
Bij de beoordeling of voldaan is aan de Europese aanbestedingswetgeving is geconstateerd dat voor enige ICT-applicaties de situatie is ontstaan dat de jaarlijkse uitgaven meer zijn dan de aanbestedingsdrempelwaarden. Deze situatie is gedurende afgelopen jaren ontstaan door toename van het aantal gebruikers en functionaliteiten van de applicaties. Gezien de grote verwevenheid van de applicaties in de bedrijfsvoering is beleidsmatige omgang van de aanbestedingswetgeving van belang. Dit zal dit jaar worden vertaald in het ICT-beleid.